یاداشت شورای افغانان مقیم دنمارک در رابطه به سفر رئیس جمهورافغانستان


آقای کرزی رئیس جمهور افغانستان شام امروز شنبه بیست وهشتم جنوری به دنمارک سفر کرد. این نخستین سفر دنمارک , مصادف با دومین ماه از پنجمین سا ل زمامداری وی در افغانستان میباشد.

 

مردم دنمارک و جهانیان بخاطر دارند که افغانستان در دهه نود به مرکز دهشت ووحشت ,تروریزم و مواد مخدرمبدل گردید تا اینکه در یازدهم سپتامبر از اثر آن مراکزسیاسی و اقتصادی امریکا منفجـرگردیدو جان هزاران انسان بیگناه قربان شد . افغانستان کشوریست  که جامعه بین المللی مسولیت قوی اخلاقی در برابر آن دارد  زیرا این کشوربحیث بستر جنگ سرد میدان کشمکش قدرتهای منطقوی و بحیث شاهراه ورود به آسیای میانه در معرض بازیهای بزرگ منطقوی و رقابتهای جهانی قرار داشته و خسارات بزرگی را متحمل گردیده است .

 

بعد از یازدهم سپتامبر و بالاثر تهاجم نظامی امریکا بر اساس موافقتنامه های بن در دسامبر دوهزارویک  آقای کرزی به حیث رئیس دولت منصوب گردید. بر حسب موافقتنامه های یاد شده باید :

ـ در افغانستان مبتنی بر اصول دموکراسی و حقوق بشر دولت ملی متکی بر اردو وپولیس و قوه قضائیه مستقل ا یجاد میشد و مراکز تروریزم و مواد مخدر از بین میرفت .

 

درین مدت با وجود سرازیر شدن حدود سیزده میلیارد دالر جامعه بین المللی به افغانستان ,نظامیان امریکا  ناتو و ایساف در حال نبرد دایمی با تروریستان قرار دارند که کشور دنمارک نیز درین زمینه بذل مساعی نموده با ارسال پول و عساکر در صف موتلفین قرار دارد و متاسفانه چند تن دنمارکی جانهای شانرا از دست داده اند که مایه تاثر عمیق ماست .

 

اکنون سوالاتی مطرح است که  :

 

ـ آیا اهداف مطروحه در موافقتنامه های بن در عمل پیاده شده است ؟

ـ آیا میتوان از تحقق دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان یاد کرد ؟

ـ آیا دولت مسلط و مجهز با اردو و پولیس در افغانستان وجود دارد ؟

ـ آیا تروریسم و مواد مخدر در وطن نابود گردیده است ؟

 

دولت و حامیان امریکائی اش تلاش دارند تا اوضاع و احوال را در افغانستان بهتر از دوره طالبان جلوه دهند که در حقیقت چنین نیست . هنوز هم سایه تفنگ و تفنگبدستان بی بند و بارو جنگسالاران مردم را جسما و روحا در اسارت دارد .کشت خشخا ش کاهش نیافته و تروریزم نه تنها با همان قوت وجود دارد بلکه ابعاد  گسترده تر بخود گرفته است .

 

 قوه قضا ئیه که در آن ذهنیت جهادی بنیادگرائی و طالبی مسلط است ,به حیث شلاق دیوبندی ها و بنیادگرایان عمل میکند .در دولت اسلامی افغانستان بنیادگرایان طالبی و شریعتمدارانی مسلط اند که از طرفداران دموکراسی و دگر اندیشان باج میخواهد .

 

باید این سوال نزد همگان مطرح باشد که این همه کمکها بخاطر ارزشهای دموکراسی و ایجاد یک جامعه انسان سالار به افغانستان صورت گرفته است . نباید هیچ کشوری پول و خون شانرا فدای آرزوهای سیطره جویانه و سیاست دوپهلوی امریکا کنند .

 

در ماههای اخیر بمبگذاریهای انتحاری تهدید جدی را در قبال حضور جامعه بین المللی در افغانستان مطرح ساخته است و به همین جهت وزارت خارجه امریکا افغانستان را در جمله مناطق نا امن اعلام کرده است بنا جامعه بین المللی باید مسولانه بیاندیشند وبا تامین نظارت سازمان ملل متحد بر عملکردها در افغانستان  مداخله بین المللی را مشروع ساخته و کمکها را مشروط به تحقق دموکراسی و تطبیق موازین حقوق بشر سازند.

 

 

آقای رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان!

 

میخواهیم توجه تانرا به یک تشویش  جامعه کوچک افغانی در دنمارک معطوف داریم .بر اساس توافق وزیر قبلی مهاجرین دولت افغانستان با مقامات دولت دنمارک مساله بازگشتاندن  یا دیپورت یک تعداد افغانان که تا هنوز اقامت دریافت نکرده اند در دست اجرا گرفته شده است .یقین کامل وجود دارد که با ما همنوا خواهید بود که هنوز امکانات برگشت آنطوریکه لازم است وجود ندارد . بناء به بمثابه یک افغان از شما تقاضا وجود دارد که در لغو این قرارداد با مقامات مسوول در تماس شده و مساله برگشت داوطلبانه را که در مطابقت با موازین و معیار های پناهندگی است, مورد عملکرد قرار دهند.

 

                                                                            والســــلام

 

                                                               شــورای افغــانان مقیــم دنمارک

 

 


January 30th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها